Manastirea Moldovita, inaltata de Petru Rares
in anul 1532 si zugravita in 1537, este o ctitorie noua pe locul - sau,
mai precis, in apropierea - alteia mai vechi, ruinate. Despre data la
care a fost ridicata prima constructie, nu stim nimic precis. In schimb,
sunt stiri mai certe legate de construirea monumentului din piatra la inceputul domniei lui Alexandru cel Bun, ale carui ruine se mai vad astazi.
Manastirea Moldovita - scurt istoric
Ca certitudine avem faptul ca, in anul
1410, Manastirea Moldovita exista, deoarece Alexandru cel Bun ii
intregeste domeniul, numind-o "cea nou zidita". La vremea aceea
construirea manastirii la poalele muntilor dintre Moldova si
Transilvania, trebuie sa fi avut drept scop si supravegherea respectivei
zone de frontiera, in documentul din anul 1411, prin care se stabileste
hotarul satului Moldovita, este pomenit un parau al "cetatii", iar
cercetatorii au aflat, nu departe de manastire, urme de zidarie si o
camasa de zale, ce atesta existenta in aceasta zona a unei fortificatii.
In legatura cu acest rol de straja al
manastirii, s-a pastrat de altfel si o traditie locala, dupa care
staretul era si capetenia unei organizatii cu caracter militar, in care
intrau toate satele de razesi de pe valea raului. Nu se stie inca cat de
mult corespunde aceasta legenda realitatii din acea vreme.
Nu departe de raul Ciumarnei, unde se aflase candva vechea bisericuta de lemn, se mai vad si azi ruinele celei mai vechi biserici
de piatra de la Moldovita, construita in primii ani ai secolului al
XV-lea. Adapostita altadata spre nord-vest, de inaltimi pietroase,
impadurite, ea s-a distrus, se pare, din pricina unor alunecari de teren, la inceputul veacului al XVI-lea.
Pe dealurile invecinate se mai pot
urmari fragmentele unei conducte care aducea apa la manastire. Zidurile
ruinate, pe jumatate acoperite de moloz, lasa sa se citeasca planul originar al bisericii, in forma de trefla, asemanator cu acela al unui alt monument vechi al Moldovei, .
Acum mai bine de o jumatate de veac,
biserica, mai putin ruinata, pastra inca urmele unei cupole centrale,
inaltata pe naos. In planul ei actual apare o incapere a mormintelor,
care pare a fi un adaos. Urme de pictura inca vizibile, pastrate in
glaful ferestrelor, lasa sa se vada ca ea era aplicata pe un strat de
mortar, intr-un mod deosebit fata de acela existent la monumentele din
vremea . Putinele fragmente aflate in moloz se aseamana cu acelea gasite
recent in sapaturile din santul de aparare al cetatii Suceava. Ele
dateaza din epoca lui Alexandru cel Bun.
In anul 1532, in timpul domniei lui ,
vechiul monument a fost parasit si s-a inceput construirea unei noi
manastiri. Piatra a fost adusa din valea raului Moldovita sau sparta din
coasta muntelui de la Vama, nu departe de manastire. In jurul bisericii a fost inaltat
apoi zidul de incinta, care i-a dat ansamblului aspectul unei mici
fortarete. Inchizand un patrulater cu laturile de 40 de metri, gros de
1,20 metri si inalt de 6 metri, acest zid se mai pastreaza doar pe trei
laturi, spre sud fiind in parte daramat sau inglobat in constructiile
ulterioare.
Manastirea Moldovita - odihnitoarea arhitectura a moldovenilor
Staretia de pe latura opusa a suferit
modificari importante, atat ca dispozitie interioara cat si ca exterior,
fapt care a determinat pe restauratorii actuali s-o lase in forma ei
din secolele XVIII-XIX. Pe latura de nord, in vecinatatea clisiarnitei,
se pastreaza temeliile vechilor chilii. Pe latura de est a incintei, cea
mai usor accesibila, situata din vechime pe drumul principal, se inalta
trei turnuri masive.
In centru se afla turnul de deasupra
gangului portii, cu cele doua etaje ale sale. Incaperea de la etajul
intai, boltita in semicilindru, este slab luminata de doua ferestre
inguste dispuse in ax. Ea servea drept locuinta strajilor care vegheau
altadata linistea si securitatea manastirii. Al doilea etaj, acoperit cu
o calota sustinuta pe trompe, era destinat apararii propriu-zise. Cele
trei ferestre circulare, dispuse astfel incat sa permita vederea pe trei
laturi, erau destinate apararii cu archebuze.
Pe latura de est, o usa ingusta dadea
spre un balcon de lemn din care s-au pastrat doar puternicele console de
piatra. O scara in spirala, adapostita intr-un mic turn circular,
situat pe latura dinspre curte a turnului portii, ducea la aceste doua
incaperi. Arcadele bogat decorate cu rozete si motive vegetale,
sculptate in piatra, amintesc indeaproape de ornamentatia intalnita in
alte manastiri: , Manastirea Solea si , datand de la inceputul secolului
al XVII-lea.
Consolele in franghie impletita se leaga
de asemenea direct de sculptura acestor monumente. Prea putin cercetata
inca sub raportul originii ei, aceasta ornamentatie sculptata este noua
pentru Moldova, fiind introdusa abia in primii ani ai secolului al
XVII-lea, cand s-au facut si la Moldovita unele refaceri si adaosuri, in
timpul egumeniei lui Efrem (1609-1614).
In colturile incintei, pe aceeasi
latura, se inalta la sud-est turnul masiv al clopotelor, iar la nord-est
un turn circular, cu doua incaperi suprapuse, despartite printr-o
podina de lemn. Cercetarile facute cu prilejul restaurarilor recente au
dat la iveala unele resturi de constructie si in colturile de sud-vest
si nord-vest, indicand prezenta unor turnuri si pe aceasta latura. Ele
au fost desfiintate probabil cu ocazia refacerilor si adaosurilor din
secolul al XVIII-lea.
In incinta, se inalta biserica.
Incercand sa descifram treptat structura acestui monument de plan
treflat, se desprind o serie de note proprii constructiilor anterioare,
bazate pe traditia mai indepartata a Bizantului care a rodit original in
Moldova. Proportiile lui sunt insa mult sporite fata de marea
majoritate a constructiilor dinainte, ceea ce constituie o
particularitate a bisericilor din vremea lui Rares. Lungimea totala a
bisericii este de 32,80 metri, iar largimea ei de 8,50 metri.
Continuand conceptia constructiva deplin
cristalizata de artistii vremii de stralucire a lui Stefan cel Mare,
mesterii lui Rares au desavarsit unele elemente, cum este de pilda
pronaosul, foarte spatios si pridvorul deschis, care da monumentului o
sveltete deosebita prin arcadele sale inalte. In genere, linia
zidurilor, proportia turlelor in raport cu zidurile si cu intreaga
suprafata a bisericii, tind spre inaltime.
Incadrarea si ordonarea picturilor
exterioare, mai ales pe abside, sporesc simtitor aceasta impresie. Sirul
de firide inaltate de-a lungul absidelor ca si ocnitele marunte dispuse
sub cornise si pe cilindrul turlei, constituie inca o trasatura comuna
cu monumentele din vremea . Golurile ferestrelor marcheaza prin
inaltimea lor, mai ales la pronaos, zveltetea peretilor si aduc prin
forma si decoratie ceva din atmosfera catedralelor gotice.
Manastirea Moldovita se incadreaza, prin particularitatile arhitecturii ei, grupului important de manastiri: , Biserica Sfantul Dumitru
din Suceava si , inaltate in rastimp de cativa ani. Asemanarea dintre
ele poate duce la presupunerea ca au fost gandite si realizate de
aceeasi echipa de constructori.
Mesterii transilvaneni folositi la
Manastirea Moldovita au cioplit blocurile de piatra vizibile la
colturile cladirii, la contraforti si la soclu. Tot ei au fasonat
chenarele ferestrelor si ale usilor, taiate in arc frant, cu nervuri si
rozete in trifoi, purtand semnele stilului gotic tarziu, transilvanean. Aceiasi mesteri au sapat in piatra
pisania, pusa pe fatada de sud a intrarii in pridvor, in care se
aminteste data de 8 septembrie 1532, cand a fost incheiata constructia
si anul pictarii bisericii, 1537.
Ca si celelalte monumente contemporane,
mesterul pietrar a scris "pisania" in piatra, decupand cu o linie sigura
literele cirilice, in spiritul artei gotice. O mica cornisa, intocmai
si pe marginile laterale, sprijinita pe scuturi cu rolul unor mici
console, incadreaza randurile inscriptiei. De sub arcadele inalte, usor
frante, ale pridvorului acoperit cu trei bolti in cruce, rezultate din
intersectia a doi cilindri, spatiul apare inca si mai cuprinzator.
Distributia interioara a bisericii este cea obisnuita, incluzand un pronaos spatios, aproape patrat,
urmat de camera mormintelor sau gropnita (o incapere ingusta, joasa si
intunecoasa) si apoi naosul, care repeta proportiile pronaosului,
prelungindu-se pe laturi cu cele doua abside de nord si de sud, iar la
est cu incaperea semicirculara, mai adincita a altarului.
Intrarea principala din pridvor in
pronaos se face printr-un portal impunator, taiat in arc frant, cu
numeroase muluri gotice, avand bazele sculptate, dispuse intr-un plan
inclinat. Timpanul, format in partea de sus a ancadramentului, este
decorat cu o frumoasa pictura reprezentand pe Maica Domnului
cu Iisus copil. In pronaos se remarca frumusetea cu care a fost
conceputa bolta. Asezata la o inaltime potrivita, fara a stirbi din
zveltetea peretilor si a golurilor ferestrelor, ea aminteste indeaproape
sistemul de boltire folosit frecvent in vremea .
Patru arce mari, sprijinite pe console,
incadreaza spatiul central in care se inscrie o calota sferica, asezata
pe un plan patrat, prin mijlocirea unor triunghiuri sferice
(pandantivi). Spre deosebire de alte bolti moldovenesti, in acest caz,
in locul celor patru arce suprapuse, dispuse in diagonala, care
suprainaltau calota, s-a folosit un sistem de opt arce intretaiate, a
caror grosime vizibila este mult redusa.
Prin finetea lor ele dau o eleganta
deosebita boltii, care apare ca o piatra pretioasa, reflectand lumina pe
fiecare dintre spatiile create intre arce. Elementele decorative
pictate si figurile din cele saisprezece triunghiuri, contribuie de
asemenea la sublinierea liniilor elegante si usoare ale acestei bolti.
Ferestrele pronaosului, cate doua pe laturile de nord si de sud,
pastreaza aceeasi taietura in arc frant. Ele sunt despartite pe toata
inaltimea prin colonete mediare.
Impresia de spatiu este si mai puternica
in contrast cu a doua camera, ingusta si joasa, boltita in
semicilindru, servind drept gropnita. De aci, printr-o usa scunda din
coltul de nord, pe o scara in spirala, pe jumatate scobita in grosimea
zidului, se patrunde intr-o mica tainita, ce servea de ascunzatoare, in
zilele de restriste ale navalirilor turcesti si tataresti, obiectele de
pret ale manastirii erau ascunse aci, in firide adancite in pereti,
inchise altadata cu canaturi de lemn.
Pe latura de nord a gropnitei, sub un
baldachin construit din caramida tencuita, sustinut pe colonete de
piatra, se afla mormantul episcopului Radautilor, Efrem, fost egumen al
Moldovitei, ingropat aici in anul 1619. Ferestrele gropnitei si ale
absidelor sunt scunde si inguste, incadrate de chenare dreptunghiulare,
cu profile gotice incrucisate in partea de sus, decorate cu mici
scuturi.
Usile interioare - dintre pronaos si
gropnita si cea spre naos - au cadre dreptunghiulare, cu profile gotice
mai simple. Cornisa cu profil clasic asezata deasupra primei usi
marcheaza patrunderea elementelor de Renastere si in sculptura
moldoveneasca. Naosul, de aceleasi proportii ca si pronaosul, este
acoperit cu o bolta moldoveneasca, al carui sistem de sustinere repeta
formele mai vechi.
Patru arce mari sprijinite pe console de
piatra reduc spatiul dreptunghiular la un patrat, peste care se inalta
prin patru pandantivi un prim cilindru; din zidaria acestuia se
desprinde apoi un al doilea rand de patru arce, mai mici, dispuse in
diagonala fata de cele inferioare. Acest sistem de arce intretaiate,
asezate in doua etaje, contribuie la inaltarea intregii turle.
In exterior, pe laturile de nord si de
sud, au fost inltati pana la nivelul boltilor, cate doi contraforti
puternici. Ei joaca rolul unor proptele imense, care echilibreaza
impingerile arcelor mari, transversale. Absidele laterale si absida
altarului sunt boltite in semi-calota. Acoperisul de sita, cu pante
repezi si streasina lata, unduioasa, urmarind linia sinuoasa a
absidelor, punand in valoare baza stelata a turlei, sporeste
verticalitatea constructiei.
Actuala lui forma incearca sa reproduca
pe aceea originara, asa cum se desprinde din imaginea monumentului in
scena tabloului votiv.Cea de-a doua cladire importanta in ansamblul
arhitectonic al Moldovitei este clisiarnita, folosita in trecut si ca
locuinta domneasca sau episcopala. Ca si celelalte case de acest gen,
existente in cadrul manastirilor Bistrita,
Probota, Slatina si Sucevita, ea este una dintre putinele locuinte
moldovenesti pastrate din secolele XVI-XVII. Data inaltarii ei
(1610-1612) este precizata de pisania ce aminteste ca ctitor pe Efrem,
egumenul de atunci al manastirii.
Manastirea Moldovita - minunata fresca a unui moldovean
Pictura de la Manastirea Moldovita
constituie pana astazi, impreuna cu aceea de la , cel mai pretios si
fermecator ansamblu dintre monumentele lui Petru Rares. Executata la
cinci ani dupa inaltarea constructiei, asa cum arata inscriptia
zugravita deasupra intrarii din gropnita si pisania in piatra de la intrarea in biserica, pictura Manastirii Moldovita este opera unui mare artist din scoala de zugravi moldoveni formata in aceasta perioada.
Din punct de vedere
al continutului de idei si al programului iconografic, pictura
interioara a Moldovitei, repictata in veacul al XVII-le, culoare peste
culoare, continua in linii mari traditia anterioara. In calota este
Iisus Pantocratorul, inconjurat de prooroci si apostoli pe tambur, iar
principalele scene din viata lui sunt zugravite in pandantivi.
Maica Domnului cu Iisus
in brate troneaza in conca absidei principale, incadrata de doi ingeri
si de Ioachim si Ana. Acestea sunt subiectele obisnuite in pictura bisericilor mai vechi
cat si in acelea construite de Rares. Scena reprezentand pe Iisus pe
cruce, incadrat de cei doi talhari si de soldati purtand bonete de moda
italiana, in doua culori, desfasurata in conca absidei de nord a
naosului, este impresionanta in primul rand prin amploarea compozitiei.
Portretele ctitorilor, Petru Rares
impreuna cu doamna Elena si doi copii, de pe peretele de vest al
naosului, vadesc prin expresia ochilor si tinuta lor calma si sobra,
incercarea de a reda viata launtrica a personajelor, desi ele pastreaza
caracterul unor portrete oficiale. Pictura din camera mormintelor,
foarte afumata, a suferit si cele mai mari retusari.
In bolta si pe pereti, in scene mici,
compartimentate, se reprezinta o parte din menolog, care se continua si
in pronaos. Ultimul registru este ocupat de martiri. La est si in
dreapta usii care da in naos, se gaseste o scena tratata mai amplu,
reprezentand pe Iisus intre Maica Domnului si Ioan Botezatorul; deasupra
usii de est, se vede Maica Domnului cu Iisus, iar deasupra usii de
vest, Adormirea Maicii Domnului.
In pronaosul luminos, datorita celor patru mari ferestre laterale, domina din crestetul boltii portretul Maicii Domnului
ca oranta, cu Iisus pe piept, cu bratele ridicate, inconjurata de
ingeri si serafimi. In pandantivii mari sunt reprezentati, la pupitrul
lor de lucru, marii poeti ai lumii bizantine: Cosma, Iosif, Teofan si
Damaschin.
In partea de sus a peretilor si in timpane sunt redate cele sapte sinoade ecumenice, iar in restul suprafetei peretilor se desfasoara, in scene numeroase si marunte, vietile sfintilor.
La stanga usii de vest se vede Maica Domnului in picioare, cu Isus pe
piept, intre doi ingeri. Arhanghelul Gavril din aceasta scena pare un
portret viu.
Chipul Maicii Domnului, zugravit in
exterior in timpanurile de deasupra intrarii, tinand cu duiosie in brate
pe Iisus copil, cu obrazul lipit de al ei, este plin de expresivitate
si se apropie mult de insusirile unui portret. Aceasta icoana este
considerata drept una dintre cele mai frumoase din pictura Moldovitei.
Pe langa scenele legate de creatia lumii,
a animalelor si a primilor oameni, pictura pridvorului reprezinta scena
judecatii din urma, care se desfasoara pe intreg peretele de est, de o
parte si de alta a intrarii. Pe fatada de miazazi a bisericii se
desfasoara cele doua teme preferate ale zugravilor din vremea lui Petru
Rares: acatistul Maicii Domnului si Arborele lui Iesei.
Fara indoiala ca sculptura in lemn a
cunoscut o mare dezvoltare in Moldova de nord, in tot cursul epocii
feudale, dar din pricina lipsei de durabilitate a materialului operele
pastrate sunt extrem de rare. Alaturi de si de , Manastirea Moldovita
este unul dintre putinele monumente care mai detin ansambluri originale
de mobilier sculptat, realizat indata dupa terminarea constructiei.
Jiltul domnesc, poate cea mai valoroasa
opera moldoveneasca de acest gen, atrage dintr-o data atentia,
detasandu-se de toate celelalte piese, in primul rand prin proportiile
sale. El este mai lat si mult mai inalt ca de obicei, cu speteaza
dezvoltata, arcuita in semicerc. Forma acestui jilt este cea cunoscuta
in Moldova, asemanatoare cu jiltul lui Grigore Rosca de la sau cu acela
aflat la .
Mobilierul pastrat in Moldova din
aceasta perioada atesta existenta a trei moduri deosebite de
ornamentatie, folosite de multe ori in egala masura, chiar in decorarea
aceleiasi piese. O astfel de imbinare este evidenta si pe mobilierul de
la Manastirea Moldovita. Roata si rozeta, roza vanturilor, triunghiul,
capriorii etc. sunt cel dintai grup de motive, folosite in sculptura
acestei epoci. Ele apar pana azi in crestaturile populare.
Decoratia spetezei scaunului domnesc se
incadreaza acestui grup. In colturile de jos apare insa crestata si
stema Moldovei, in forma ei redusa, reprezentand bourul purtand o cruce
sau o stea intre coarne. Ea este semnul distinctiv, precizand destinatia
jiltului, rezervat exclusiv pentru domnitor. Cea de-a doua categorie de
motive este formata din impletituri. Acestea sunt caracteristice
decoratiei sculptate, mai ales in piatra, din Georgia si Armenia, de
unde s-au raspandit in arta romanica a Europei apusene si in lumea slavo-bizantina a Peninsulei Balcanice. A treia si cea mai bogata grupa este formata de motivele vegetale.
In anul 1785, Manastirea Moldovita este
desfiintata, si pana in anii 1932-1934, cand si-a reluat activitatea ca
manastire de maici, a suferit numeroase deteriorari. Intre anii
1954-1960, Manastirea Moldovita a fost restaurata si innoita -
acoperisul a fost refacut in intregime si i s-a marit sarpanta pentru
protectia picturii, au fost degajate bazele turlei pentru a-i evidentia
silueta impunatoare, fundatiile si soclul au fost consolidate, iar
zidurile, turnurile si chiliile au fost refacute.
Trimiteți un comentariu