Manastirea Neamt care mai este numita si "Ierusalimul ortodoxiei romane".este asezata la o distanta de 12 kilometri nord-vest fata de Cetatea Neamtului, pe valea rausorului Nemtisor.
Izvoare istorice, care sa determine cu exactitate
timpul si imprejurarile in care ea a luat fiinta nu exista. Traditii
locale puternice, in mai multe versiuni, dovedesc existenta manastirii
la sfarsitul celui de-al XIV-lea secol.
O inscriptie de pe un clopot din veacul al XIX-lea
spune: "Acest clopot s-au varsat din materialul clopotului facut la 1393
de domnul Stefan cel dintai si care s-au topit la arderea manastirii Neamtu 1862 noiembrie 20".
In traditia locala, inregistrata si de cronicari, se
pomeneste insa de niste calugari care ar fi venit de prin partile
Dunarii - unii spun ca acesti calugari ar fi fost discipolii lui
Nicodim, organizatorul vietii manastiresti in Tara Romaneasca - si ar fi intemeiat un schit chiar cu un veac mai inainte.
Acesti ucenici au ridicat aici o biserica din lemn,
numita de istorici "Biserica alba", pe locul de azi al bisericii
"Bogoslovul" din cimitirul manastirii, construita mult mai tarziu, in
anul 1835. Primul document scris ce ni s-a pastrat despre manastirea
Neamt, este actul din 7 ianuarie 1407, din vremea lui Alexandru cel Bun,
dat de acel "Vladica Iosif ", ruda apropiata a lui Petru Musat, ajuns
primul mitropolit al Moldovei.
Acest act arata ca la data pomenita, manastirea Neamt
era inzestrata cu doua sate daruite de catre Petru Musat, doua mori,
doua vii si mai avea si carti, odajdii si vase. Faptul acesta vine sa
confirme existenta ei cu un personal destul de numeros inca la acea
data.
Tot Petru Musat a zidit si prima biserica din piatra, pe locul unde se gasea pana nu demult biserica Sfantul Gheorghe. Dupa cutremurul din 1471, ctitoria lui fiind zdruncinata din temelii, Sfantul Stefan cel Mare va inalta o noua biserica, alaturi de cea veche si care va fi sfintita cu alai mare dupa izbanda de la Codrii Cosminului.
Gramaticul Dimitrie insemna in 1512 randurile de mai
jos: "In acea vreme a venit si Albert, craiul lesesc, cu multa putere,
si mult a sapat la cetatea Sucevei si n-a putut lua cetatea si s-a
intors in desert. Iar Stefan Voevod a mers asupra-i cu putere cu oastea
sa si l-a batut la Cozmin, in anul 1497 iar al domniei Sale anul 40
curgator luna lui octombrie 26, joi in ziua de Sfantul Dumitru. Si apoi s-a intors din razboi si a sfintit biserica aceasta in acelasi an, luna lui noiembrie, in 14."
Manastirea a devenit unul din cei mai mari
proprietari feudali, ceea ce i-a permis sa participe la viata politica a
Moldovei. In 1428, cand Alexandru subordoneaza unei manastiri 50 de
biserici din diferite sate, dispunea "ca nici un mitropolit, nici
slugile lui, nici dregatorii lui, sa nu se amestece ".
Sfantul Stefan cel Mare va avea o deosebita grija
pentru manastire, intarindu-i privilegiile acordate de domnitorii de
dinaintea lui, inzestrand-o cu un clopot in 1485, cu un panaghiar in
1502 s.a. Din constructiile de atunci n-au ajuns pana la noi decat
biserica lui Stefan cel Mare si partea inferioara a turnului clopotnita,
zidit de Alexandru cel Bun.
Cel dintai domnitor moldovean care, cum atesta
documentele, a daruit Manastirii Neamt sate si mosii este Petru Musat.
Acesta a zidit Cetatea Neamt, a integrat-o definitiv in sistemul de
aparare al tarii si, potrivit unei traditii puternice, tot el ar fi
cladit la Manastirea Neamt, pe locul vechiului schit de lemn, o biserica
de piatra, care a fost inconjurata de urmasii sai in scaunul Moldovei
cu chilii calugaresti, diferite cladiri, turnuri si ziduri de aparare.
Pe latura dinspre vest a patrulaterului - incinta, la
mijloc, strajuieste turnul clopotnita, strabatut la baza de gangul
boltit al intrarii. Partea inferioara a turnului clopotnita este zidita,
probabil, pe vremea Domnitorului Alexandru cel Bun (1400-1432), iar
cele doua parti superioare, mai tarziu. O parte din bolta semicilindrica
a gangului - aceea dinspre rasarit - este acoperita cu picturi
reprezentand scene inspirate din vechiul roman popular "Varlaam si
Ioasaf".
Cladirile incintei, asa cum se prezinta ele astazi,
dateaza din veacurile XVIII-XIX. Diferite insemnari, din care unele pe
piatra, arata ca inainte de veacul al XVIII-lea au existat alte cladiri:
o trapeza si o bucatarie zidite de Alexandru Cornea - 1540, o
clisiarnita zidita de Ilias (1546-1551), chilii si turnuri, inaltate de
diferiti domnitori si ierarhi moldoveni, care din cauza unor incendii,
unor pradaciuni si unor intamplari dureroase s-au ruinat.
In anii 1958-1961, a fost reconstruita, intre
chiliile de pe latura de est, biserica Sfantul Gheorghe. Acest lacas
fusese zidit, la inceputul veacului al XIX-lea, pe locul unde altadata
Petru Musat inaltase cea dintai biserica din piatra.
Deoarece biserica din veacul al XIX-lea stirbea
maretia si frumusetea ctitoriei lui Stefan cel Mare, s-a hotarat
reconstruirea ei in mijlocul laturei de est a incintei manastiresti.
Vechile temelii ale bisericii Sfantul Gheorghe, ca si cele ale altor
vechi cladiri din incinta,sunt marcate prin linii de piatra.
In jumatatea dinspre nord a curtii interioare, domina maiestuos monumentala biserica Inaltarea Domnului.
Imprejurari si fapte necunoscute - un cutremur, poate cel din 1471, un
incendiu sau un atac vrajmas - subrezisera grav cel dintai locas de
piatra din Manastirea Neamt, zidit de Petru Musat.
Slavitul Voievod Stefan,
de numele caruia sunt legate atat de multe biserici si manastiri, atat
de mari infaptuiri, nu putea trece cu vederea cea mai importanta manastire din Moldova.
De aceea in ultimul deceniu al veacului al XV-lea, el a zidit locasul
care prin planul si liniile sale maiestrit proportionate, ca si prin
bogata si variata decoratie a fatadelor, uimeste pe privitor.
Trimiteți un comentariu